Oppstarten av Aas Betong, ble til ved at Egil Aas som var grunder og den gang daglig leder ville innrede kjellerstue i sitt eget bolighus.
Oppstarten av Aas Betong skjedde da gründer ogdaglig leder Egil Aas skulle innrede sin egen kjellerstue.
Kreativ som han var, ville han lage dekor til brannmurenmed egenproduserte fasadesteiner. For å få dette til, brukte han en litenmaskin som han konstruerte selv. Folk i nærmiljøet likte produktene som Egillaget, og det kom stadig forespørsler om det var mulig å kjøpe dem. Dermed gikkdet hele 15 år før kjellerstuen til Egil var ferdig; i mellomtiden hadde mangenaboer, venner og bekjente sikret seg dekorstein til egne stuer.
Dette ble starten på kommersiell produksjon av fasadestein ved Aas Betong. Egil bygde et nytt produksjonslokale der utviklingen av sortimentet skjøt fart. Han begynte også planlegging av hagebetong, og det første produktet på markedet var hageheller. Disse ble støpt i treformer, og produksjonen var på den tiden svært tungvint.
I 1980 investerte Egil i en helt ny, helautomatisk blokkstein maskin for hagebetong. Dilemmaet var imidlertid at den nye maskinen ikke greide å produsere fasadestein. Dermed ble det stopp i produksjonen av nettopp den steinen som i sin tid startet hele eventyret.
Siden den gang har bedriften vært gjennom mange fornyelsesprosesser. I dag fremstår Aas Betong som en trygg arbeidsplass med moderne maskiner, tidsmessige lokaler og en sunn økonomi.

Egil Magne Aas døde 09.12.2015.
Egil giftet seg med sin Kolbjørg og fikk to barn. Malvin Emil i 1971 og Kari Kristin i 1975. De bygde seg hus og bosatte seg på hjemgården til Egil, der de tok over gardsdriften.
Det var nå Egil som smått fikk tanker rundt produksjon av betongstein. Kreativ som han var ville han lage dekor til brannmur i huset sitt med egenproduserte steiner. For å greie dette konstruerte han en egen maskin til formålet. Folk likte fasadesteinen som Egil laget, og det kom stadig spørsmål om kjøp av stein. Steinen ble brukt som brannmur samt dekor på vegger rundt inngangspartier etc. Det finnes fortsatt utallige murer av fasadestein rundt om i de romsdalske hjem. Dette ble starten på firmaet hans Aas Betong.
I 1975 bygde Egil et produksjonslokale der produksjonen av fasadestein kunne videreutvikles. Steinen ble i denne tiden ofte kalt «Flint». En ny mer effektiv maskin ble designet. Maskinen ble bygd om hele 6 ganger før Egil endelig var fornøyd.
Etter 5 år ble lokalene for trange. Produksjonen var stigende og virksomheten trengte mer plass. Nå begynte planleggingen rundt produksjon av hagebetong for alvor. Første produkt ut på markedet var hageheller. Hellene ble laget i en treform. Dette var en svært tungvint produksjonsmåte. Etterspørselen var stigende, som førte til at Egil investerte i sin første helautomatiske blokksteinmaskin. Et dilemma var imidlertid at den nye maskinen ikke var beregnet for å lage fasadestein. Dermed ble det stopp i produksjon av den steinen som i sin tid startet hele bedriften.
Egil utviklet firmaet sitt etter hvert som årene gikk. Den største suksessen var nok Stabelblokk. Han solgte uendelig mange tonn av denne steinen fra Mo I Rana i Nord til Arendal i Sør. Egil og steinen hans ble beskrevet som «vidundersteinen» og «trollmannen innen steinproduksjon».
Egil hadde en glødende interesse og engasjement for sitt fag. Han ville se, oppleve og lære nye ting. Nye produksjonsmåter og dele erfaringer med andre. Han reiste på mange studieturer for å fange opp ny kunnskap. Han skapte et godt arbeidsmiljø rundt seg. Han likte å fortelle gode historier, både i arbeid og fritid. Han bar alltid preg av stor faglig integritet, respekt og trofasthet til sitt yrke. Helt til sitt siste leveår var han levende opptatt av steinproduksjon. Han deltok aktivt vedrørende nyskapning av produkter, vedlikehold av former og daglig drift i firmaet.
Egil sin største kamp de siste årene var likevel kampen mot kreften. Han fikk diagnosen 57 år gammel. Men Egil greidde å leve og jobbe sammen med kreftsykdommen. Økende forskning og nye kreft medisiner hjalp med å forlenge livet hans. Men etter 12 års kamp måtte Egil gi tapt, 69 år gammel.
Det blir et stort tomrom etter en person som har satt så gode og dype spor. Men aller størst blir savnet for hans nærmeste familie. Takk for alle gode minner, hvil i fred!
For familien
Utdrag av minnetale lest i kirken under Egil sin begravelse 16.12.15